Voor 16:00 besteld? Morgen in huis* | Gratis bezorgd in NL vanaf € 50,- (daaronder € 4,95) | Winkel nabij Rotterdam | Vragen? Bel 010-226 38 68

Kickboksles

Adil’s Kickboksles

Een complete kickboxles met een uitgebreide uitleg over de warming-up oefeningen en kickboxcombinaties, geschreven door kickbokser Adil Mhamdi. Een complete voorbeeld les van warming-up naar technieken, sparring tot een cooling-down. Uiteraard zijn hier eindeloos veel variaties op te bedenken.

Warming-up oefeningen
•Om te beginnen ga je eerst rustig touwtje springen. Dit is zeer belangrijk omdat je dan elk lichaamsonderdeel beweegt.

•Dan begin rustig met een boksloop waarbij je een loop beweging maakt maar ook tegelijk bokscombinaties maakt zoals directes, opstoten en hoeken.

•Om je benen vervolgens ook goed warm te maken kun je 10 trappen met je linker been maken en daarna 5 keer met je knieën naar je borst springen.
Dit doe je ook met je rechter been, enzo wissel je telkens af.

•Als je dat hebt gehad ga je weer verder met de boksloop maar dan op een hoger tempo. Zo ga je telkens 5 seconden versnellen en daarna 10 seconden weer op een normaal tempo 
bokslopen.

•Om je armen los en warm te maken moet je met je rechter arm een draaibewegingen naar voren en naar achter maken. Dit doe je ook weer met je linker arm.
Als je dat hebt gedaan draai je met allebei de armen naar voren en naar achter.
Om je lies goed los te krijgen moet je met de knieën goed van binnen naar buiten draaien, en ook weer van buiten naar binnen.

•Dan ren je 3 rondjes op een normaal tempo door de zaal om lekker warm te blijven en om alles los te schudden.

• Vervolgens ga je schaduwboksen waarbij je je goed moet concentreren. Met schaduwboksen oefen je al je kickbox technieken die je eerder hebt geleerd.

Technieken 
Je kiest eerst een trainingspartner uit met wie je de technieken kunt oefenen. Om je techniek te verbeteren kun je de volgende oefeningen doen.
Combinaties 

Let op! Tussen de combinaties door ga je 1 minuut lang buikspier of opdrukoefeningen doen.

•Je maakt om de beurt een linker en rechter directe op de boks handschoenen van je partner. Dit ga je steeds sneller doen. Zorg ervoor dat je dekking goed is, en strek je armen goed uit bij het stoten. (2 minuten)

•Je geeft een linker directe, rechter directe en een linker hoek. (2 minuten).

•Je geeft een linker directe, rechter directe, linker hoek en een rechter opstoot. (2 minuten)

•Je geeft een rechter opstoot, linker hoek en zodra je linker arm terug haalt naar je dekking geef je een rechter low-kick. Draai met die low-kick goed naar binnen en raak het boven been van je partner. (2 minuten)

•Je geeft een linker en rechter directe. Je partner geeft je vervolgens een rechterstoot die jij gaat ontwijken door naar links te slippen en zodra je dat hebt gedaan kom je terug met een linker hoek en een rechter high-kick (hoge trap). (2 minuten)

•Je geeft een linker bodykick (trap naar het lichaam) en zodra je je been terug zet geef je een harde rechter directe en een linker hoek.
Trap en knie technieken verbeteren.

•Je trainingspartner pakt een trap kussen en staat aan de kant van de zaal. Je geeft 10 low-kicks links en 10 low-kicks rechts. Als je dat hebt gedaan ren je naar de andere kant en ga je 10 keer op drukken. Dit doe je vervolgens ook met body- kicks en high-kicks.

•Daarna legt je trainingspartner het trapkussen op zijn buik en geef je 10 knieën links en 10 knieën rechts. Je rent weer naar de andere kant en spring je 15 keer met je knieën naar je borst.

•Als je dit hebt gehad geef je 10 front- kicks (een voorwaartse trap waarbij je met je been het lichaam van je tegenstander naar achter duwt). Dan ren je weer naar de andere kant en maak je 15 buikspieroefeningen.

Sparren
Hierbij ga je alle combinaties die je hebt geleerd uitoefenen op je tegenstander. Sparren is verreweg het belangrijkste aspect voor het ontwikkelen, conditioneren en concentreren van geest en lichaam voor het vechten. Sparren is onvervangbaar en je moet tijdens elke training sparren, vooral als u voor een kickbokswedstrijd traint. Sparren Sparren verbetert niet alleen de vaardigheid, maar hardt ook het lichaam voor gevechten door de spieren te laten wennen aan de explosieve ‘gebroken’ ritmische bewegingen die kickboksgevechten onderscheiden van vele andere sporten.

Door de kracht waarmee het herhaaldelijke kickboksen bewegingen worden uitgevoerd, kan kickboksen erg vermoeiend zijn.

Bovendien absorbeert u tijdens een echte wedstrijd of het sparren in de sportzaal stoten en trappen met het lichaam en hoofd, die uw lichaam hardt en stalen spieren ontwikkelt. Training is belangrijk. Het lichaam moet bestand zijn tegen enkele snelle sparwedstrijden. Een kickbokser die niet voldoende sparervaring heeft, is na een of twee minuten al helemaal uitgeput. Daarom blijft sparren een belangrijk trainingsmiddel voor wie succesvol wil zijn. Als u zich voorbereidt op een amateurwedstrijd spart je tot de wedstrijd dagelijks vier ronden. Als u een professioneel titelgevecht voorbereidt, spart u minstens acht tot tien ronden per dag. Je trainer zal de tijd opnemen; elke ronde duurt drie minuten. Neem een minuut rust tussen twee ronden.

Cooling-down
Tijdens de cooling down ga je rustig afbouwen. Dit doe je door middel van rustig te rekken en strekken en schaduwboksen.

Copyright ©2019 MuayThai.nl. Alle rechten voorbehouden.