Voor 16:00 besteld? Morgen in huis* | Gratis bezorgd in NL vanaf € 50,- (daaronder € 4,95) | Winkel nabij Rotterdam | Vragen? Bel 010-226 38 68

Anderhalf uur training van Ramon Dekkers

Anderhalf uur training van Ramon Dekkers

Anderhalf uur training van Ramon DekkersEr bestaan heel veel gyms in Nederland waar je boksen, kickboksen en Muay Thai kunt trainen. Bij elke gym trainen ze weer op een andere manier. Maar ben je benieuwd hoe een ideale training eruit ziet van één van de toptrainers van Nederland en tevens één van ’s werelds beste Muay Thai vechters aller tijden?!

Exclusief voor dit interview geeft Ramon ‘The Diamond’ Dekkers tips om anderhalf uur intensief en effectief aan de gang te gaan tijdens de kickbokstraining.

Warming-up 
Tegenwoordig kunnen veel kickboksers het niet meer, maar de beste manier om je op te warmen voor een kickbokstraining is door touwtje te springen. Gebruik hiervoor de klok en maak tijdens je warming-up vijf rondjes van vier minuten.

3 minuten springen: Probeer je manier van springen af te wisselen: Linker been voor, dan weer rechter been voor. Met beide voeten tegelijk springen en het touw twee keer rond laten draaien per sprong. Knie optillen of front kicks maken tijdens het springen

1 minuut sprint: Sprint 1 minuut voluit en geef daarbij alles wat je hebt. Laat het touw snel ronddraaien en maak één pas per draai. Trek hierbij je knie elke keer, om en om, hoog op. Bijvoorbeeld, bij de eerste pas is je rechter knie hoog en bij de tweede je linker knie enz.

Na deze warming-up kun je eventueel zelfstandig dynamisch stretchen, zoals: Benen losgooien door trapbewegingen te maken. Armen en romp losdraaien en met je heupen, knieën en enkels draaien. Ook je nek kun je losmaken door je hoofd van boven naar beneden en van links naar rechts te bewegen. Ga in ieder geval niet statisch stretchen, hierdoor verhoog je de kans op blessures. Bij statisch stretchen verlaag je namelijk de spanning op je spieren, terwijl je deze spanning juist nodig hebt bij het kickboksen.

Combineren op de handschoenen
Trek voor dit onderdeel al je spullen aan en ga tegenover een trainingspartner staan. Maak om en om gecombineerde trap-, stoot- en kniecombinaties op de handschoenen van de ander. Bouw de lengte van elke techniekcombinatie qua lengte op gedurende elke ronde. Doe dit 6 à 7 rondjes van 3 minuten lang en wissel na elke ronde van trainingspartner.

Probeer zoveel mogelijk afwisseling te brengen in de techniekcombinaties die je maakt om gewenning van lichaam en geest te voorkomen. Op die manier moet je lichaam zich steeds aanpassen aan verschillende situaties doordat je steeds moet anticiperen op de nieuwe situatie. Je traint hierdoor meer fysieke aspecten van je lichaam, maar daarnaast ook je coördinatie- en je reactievermogen. Gebruik dus alle verschillende stoot-, trap-, en knietechnieken en het liefst ook verschillende elleboog- en ontwijktechnieken.

Welke technieken er gemaakt moeten worden en welke techniek er steeds bij komt in een ronde geeft de trainer steeds aan.

Sparren
Controleer of je al je bescherming aan hebt, dus ook je toque om en je bitje in! Vervolgens ga je 5 à 6 rondes van 3 minuten sparren. Dat wil zeggen: Hoog tempo draaien, goed kijken, bewegen, anticiperen en je technieken technisch goed uitvoeren. Maak de technieken niet keihard, maar technisch goed en pas je aan wanneer jouw sparringpartner een lager niveau heeft dan jij.

Er wordt gespard op wedstrijdregels en alleen met geschikte en veilige handschoenen en bescherming. Probeer bij het sparren aan je technieken, tactiek, houding, verdediging, doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen, ademhaling en conditie te werken. Tijdens het sparren zul je hierover ook aanwijzingen krijgen van je trainer(s) en na het sparren ook van je sparringpartner.

Na elke ronde heb je 1 minuut rust en zoek je een nieuwe sparringpartner op. De trainer kan je hierin ook sturen om ervoor te zorgen dat je een passende sparringpartner krijgt.

Trapkussen
Doe je handschoenen en scheenbeschermers uit. Pak samen met een geschikte trainingspartner een trapkussen. Eerst gaat de ene persoon 3 minuten lang traptechnieken maken op het kussen en daarna de ander. Doe dit 2 à 3 rondes van 3 minuten lang per persoon. Tijdens elke ronde wordt de traptechniek steeds aangevuld met een nieuwe traptechniek. Je begint bijvoorbeeld met een rechter low kick, na een halve minuut maak je een dubbele rechter low kick. Na weer een halve minuut maak je een dubbele rechter low kick, één linker en een linker high kick enz. Ook de front kick, middentrap en de knieën kunnen in deze series gecombineerd worden.

Je trainer zal tijdens de ronde aangeven wel traptechnieken erbij komen en wanneer.

Neem bij het maken van je traptechniek wel de tijd om de techniek technisch zo goed mogelijk uit te voeren. Dit is het belangrijkste. Vervolgens train je op snelheid en de kunst om de traptechniek zo hard mogelijk uit te voeren.

Heb jij tijdens de eerste ronde traptechnieken gemaakt tegen het kussen? Dan houd jij de tweede ronde het kussen vast en maakt je trainingspartner de traptechnieken. Tijdens het vasthouden van het kussen kun je uitrusten, dus je trainingspartner kan direct beginnen met zijn ronde. De ronde daarop wissel je weer enz.

Cooling-down
Aan het einde van de training wordt er gezamenlijk een cooling-down gedaan. Op deze manier kom je tot rust, zowel je ademhaling als je spieren. De cooling-down wordt gedaan aan de hand van ontspannings- en ademhalingsoefeningen en de alom bekende stretchoefeningen (statisch stretchen).
Na de cooling-down wordt er een beroep gedaan op je zelfdiscipline. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het maken van een aantal setjes sit-ups en push-ups.

In totaal ben je ongeveer 10 minuten bezig met je cooling-down.

Auteur: Evalien Lucas

Copyright ©2019 MuayThai.nl. Alle rechten voorbehouden.