Muaythai.nl bezorgt super snel
Voor 16:00 uur besteld, morgen in huis.
Muaythai.nl bezorgt super snel
€ 4,95 verzendkosten
en vanaf € 50,- gratis.

Conditie en intervaltraining

Conditie training voor vechtsporters
Waarom Conditietraining Voor een vechtsporter is het van groot belang dat je over velen eigenschappen beschikt. Elke vechtsporter wilt natuurlijk beschikken over een goed uithoudingsvermogen, explosieve kracht, (start) snelheid, coördinatie en concentratie. Hiermee kan het persoon ervoor zorgen dat zijn tegenstander vermoeider raakt en dat hij/zij zijn doel beter kan raken. Maar dit is niet bij iedereen het geval, Vaak hoor je mensen zeggen: hij is een natuurtalent. Je wordt er mee geboren of niet! Het is hard maar waar.  Conditionele trainingsmethodes voor vechtsporten Veel vechtsporters doen aan lange afstand hardlopen, als onderdeel van hun conditie training. Maar wil je explosief  blijven in je, stoten en trappen, dan moet lange afstand duurtraining niet de grootste steunpilaar zijn van je vechtsport specifieke conditietraining. Buiten de belasting op de gewrichten doet hardlopen ook een aanslag op de verschillende energiesystemen en andere biologische processen in het lichaam. De kans op het verbranden van eiwitten en daarmee bouwstoffen voor de spieren is aanzienlijk (kijk maar eens naar het postuur van marathonlopers). Intervaltraining Een van die manieren om je conditie op te krikken is intervaltraining wordt tijden in allerlei takken van duursport beoefent. Bij de interval trainingen worden inspanningen op hoge intensiteit afgewisseld met inspanningen op lagere intensiteit, ook wel actieve herstelperiodes genoemd. Er zijn talloze vormen van interval, maar niet allemaal afgestemd op een bepaalde tak van sport. Enkele doeleinden waar intervaltraining voor gebruikt word zijn het verhogen van het constante hardloop- of fietstempo en het vergroten van de glycogeen voorraden (glucose) of terwijl uithoudingsvermogen. Voorbeeld van een intervaltraining: -5 minuten warmdraaien d.m.v. schaduwboksen op rustig tempo; -30 seconden voluit stoten en trappen; -30 seconden op rustig en beheerst tempo schaduwboksen; -30 seconden voluit stoten en trappen; -30 seconden op rustig en beheerst tempo schaduwboksen; -45 seconden voluit stoten en trappen; -60 seconden op rustig en beheerst tempo schaduwboksen; -45 seconden voluit stoten en trappen; -60 seconden op rustig en beheerst tempo schaduwboksen; -60 seconden voluit stoten en trappen; -5 minuten cooling down d.m.v. schaduwboksen op rustig tempo.  Bij deze vorm van intervaltraining word de duur van de inspanning steeds langer. De duur staat echter niet vastgesteld; zo kunnen er ook blokken van 15 seconden maximale inspanning om 30 seconden herstel gebruikt worden, of verschillende blokken waarin de duur van de maximale inspanning steeds varieert. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat intervaltraining vraagt om een goede basisconditie! Het kan een erg belastende vorm van conditietraining zijn en is daarom niet voor de minder getrainde vechtsporter weggelegd.

Geef een antwoord

Voor 16:00 uur besteld,
morgen in huis.
Gratis verzending vanaf € 50,-

Algemene info

Informatie

Openingstijden

Contact

  • Maandag
    10:00-16:00
  • Dindag
    10:00-16:00
  • Woensdag
    10:00-16:00
  • Donderdag
    10:00-16:00
  • Vrijdag
    10:00-16:00
  • Zaterdag
    11:00-15:00
Copyright ©2022 Muaythai.nl. Alle rechten voorbehouden.