Voor 16:00 besteld? Morgen in huis* | Gratis bezorgd in NL vanaf € 50,- (daaronder € 4,95) | Winkel nabij Rotterdam | Vragen? Bel 010-226 38 68

Cooling-down

Cooling-down

Cooling-downCooling-down
Dat we een warming-up moeten doen om spierpijn en blessures te voorkomen weten de meeste sporters inmiddels. Het concept cooling-down is echter minder bekend. Als je net klaar bent met sporten en flink zweten wil je het liefst zo snel mogelijk in je luie stoel neerploffen en veel water drinken. Een cooling-down is van rustige dribbel oefeningen tot aan rekken en strekken toe. Welke oefeningen je doet en hoelang hangt er vanaf aan welke sport je beoefend. Dus waarom is een cooling-down dan eigenlijk nog nodig? En is een cooling-down altijd nodig, of alleen bij bepaalde sporten? 

Waarom is een cooling-down belangrijk?
Na het sporten wil je het liefst zo snel mogelijk je rust nemen. Voor sommige sporters is het echter aan te raden om een cooling-down te doen. Verassend genoeg is een cooling-down niet alleen bedoeld om spierpijn te voorkomen.

Met een cooling-down breng je je lichaam langzaamaan weer tot rust:

  • Je hartslag gaat rustig aan weer omlaag tot een normale hartslag in rust. Dit verkleint de kans op hartritmestoornissen.
  • Je bloedcirculatie herstelt zich weer. Tijdens het sporten gaat er relatief veel bloed naar je spieren. Door een cooling-down past je bloedcirculatie zich weer aan een rustsituatie aan, en krijgen je andere lichaamsdelen weer meer bloed. Stop je na een intensieve inspanning plotseling? Dan loop je het risico dat je duizelig wordt doordat je bloedcirculatie dan niet langzaamaan kan herstellen. Met een cooling-down voorkom je dit.
  • Tot slot bevordert een cooling-down de afvoer van de afvalstoffen uit de spieren zoals melkzuur. Melkzuur geeft tijdelijk een zwaar gevoel in bijvoorbeeld je benen, en hoopt zich tijdens inspanning op in de spieren. Door een cooling-down verdwijnt dit sneller en voorkom je spierstijfheid en spierpijn door gespannen, vermoeide spieren. Je loopt daardoor minder snel een blessure op.

Ook wel eens last van duizeligheid na het trainen?
Duizeligheid ontstaat door een verandering in bloedsomloop. Wanneer je na een intense inspanning vrij plotseling rust neemt, hoopt het bloed zich langzaam op in je benen en stroomt het minder goed naar je hoofd. Dit komt doordat de spieren die je gebruikt tijdens het sporten normaal gesproken helpen met het bloed omhoog pompen naar je hoofd. Wanneer je stopt met sporten zijn deze spieren niet meer actief en kan er dus een tekort aan bloed en daarmee een tekort aan zuurstof ontstaan. Dit kan lijden tot duizeligheid en in sommige gevallen zelfs tot flauwvallen. Een cooling-down kan je helpen om je bloedsomloop geleidelijk weer aan te passen aan je hartslag en daarmee flauwvallen te voorkomen. Let op! Duizeligheid kan ook door een verkeerde ademhaling of te weinig water drinken ontstaan let hier goed op bij het trainen, je ademhaling kan ook zorgen voor een betere prestatie.

Wanneer een cooling-down.
Het is niet voor alle sporters even belangrijk om een cooling-down te doen. Voornamelijk sporters die kort- of langdurig intense inspanning moeten leveren en daarna vrij plotseling stoppen met sporten kunnen gebaat zijn bij een cooling-down.

Copyright ©2019 MuayThai.nl. Alle rechten voorbehouden.