Voor 16:00 besteld? Morgen in huis* | Gratis bezorgd in NL vanaf € 50,- (daaronder € 4,95) | Winkel nabij Rotterdam | Vragen? Bel 010-226 38 68

Springtouw speedrope

Tips en tricks: touwtje springen

Wie kent het niet? In-spin-de bocht-gaat in, met meerdere touwen en meerdere mensen. Maar de training-versie van het touw-springen is alles behalve een casual spelletje. Het is echter een serieuze training die door mensen uit verschillende sport-werelden; vechters, hardlopers of mensen die simpelweg enige pondjes willen kwijtraken. Een man van 75 kg verbrandt al 130 calorieën na maar 10 minuten springen.

De reden dat veel mensen touwtje-springen als serieus sport-onderdeel gebruiken is dat het in korte tijd een grote hoeveelheid kracht genereert. Naast je benen, train je ook direct je armen, schouders en rug ermee. Naarmate je langer traint merk je sterke vooruitgang in je kracht, maar ook in je uithoudingsvermogen en reactie-snelheid. Het prikkelt je zenuwbanen, traint ze en maakt ook nieuwe aan. Een goede manier om je motoriek te bevorderen.

Hier zijn enige tips om je op weg te helpen:

1. Zorg voor genoeg ruimte. Dit spreekt voor zich, je wilt natuurlijk niets kapot maken of jezelf in de knoop werken.
2. Bereken de juiste touwlengte door op het midden van het touw te staan. De uiteinden horen dan tot okselhoogte te komen.
3. Trek comfortabele schoenen aan. Hardloopschoenen bieden goede ondersteuning voor je voeten, wat voor meer uithoudingsvermogen en comfort zorgt.
4. Maak vooraf van de training een goede playlist van nummers aan die je helpen te motiveren. House, techno en drum ’n bass hebben een consistent ritme wat je kan helpen om je spring-ritme te bepalen. Om het gevoel onder de knie te krijgen kan je beginnen met de side-swing.
5. Zorg ervoor dat je op de bal van je voet landt om zo het contact met de grond te verkleinen en veerkracht op te bouwen. Buig je knieën licht en houdt je rug recht.
6. Begin met 3 sets van 1 minuut. Tussen elke set houdt je 30 seconden rust. Probeer de tijd van de sets per week uit te breiden met een minuut.
7. Tel je sprongen per set. Op deze manier heb je een ijkpunt wat je per set / week kan verhogen. Zo heb je meer sprongen met set en vergroot je nog sneller je uithoudingsvermogen.
8. Varieer je trainingen. Naast het feit dat je dan niet elke keer dezelfde training doet, zitten er een aantal voordelen aan. Je creëert sneller veerkrachtigheid en wendbaarheid. Ook train je je spieren op een net wat andere manier.

Verschillende soorten springtouwen vind je in onze webshop of in onze (vecht)sportwinkel in Capelle aan den IJssel

Copyright ©2019 MuayThai.nl. Alle rechten voorbehouden.